Ściąganie należności
- 8 wymówek dłużnika. Jak sobie radzić?
- 8 wymówek dłużnika. Jak sobie radzić?
Co trzeci przedsiębiorca narzeka na opóźnienia w płatnościach swoich kontrahentów. Ci z kolei tłumaczą to posiadaniem własnych dłużników i słabymi wynikami sprzedażowymi – możemy wnioskować z badania przeprowadzonego na zlecenie KRD Biura Informacji Gospodarczej. Skuteczna windykacja należności to nie lada wyzwanie w takich przypadkach. W artykule znajdziesz 8 wymówek dłużników i dowiesz się, jak sobie z nimi radzić.
Zanim poświęcimy uwagę dłużnikom, warto poznać podstawowe pojęcia, których dotyka niniejszy tekst.
Windykacja należności to nic innego jak szeroko pojmowana windykacja długu. Jest to szereg czynności wykonywanych przez wierzyciela, które mają dobrowolnie nakłonić dłużnika do zapłaty roszczenia, bądź wszelkie środki prawne, działające w tym samym celu.
Tym samym windykacja może przybierać dwie formy, a są nimi:
Zanim podejmiemy się jednak windykacji sądowej, należy podjąć kroki, aby doprowadzić dłużnika do dobrowolnej spłaty należności. Wobec takich celów z pomocą przychodzi windykacja polubowna.
Sprawdź: Windykacja polubowna - co to jest?
Ściągania należności można podjąć się samemu, ale z uwagi na czasochłonny i skomplikowany charakter, najlepiej zlecić je profesjonalnej firmie windykacyjnej, która to w interesie wierzyciela przeprowadzi windykację długów.
Niemalże każdy przedsiębiorca, gdy wystosował prośbę o spłatę zadłużenia, spotkał się z różnorodnymi usprawiedliwieniami.
Niektóre są mniej, a niektóre bardziej wyrafinowane. Warto tutaj podkreślić, że już na etapie windykacji polubownej, najlepiej z wykorzystaniem usług firm windykacyjnych, można przekonać dłużnika do spłaty długu bez konieczności kierowania sprawy do sądu.
Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest pozbawione trudności. Niezależnie od tego, jak mocno chcielibyśmy wierzyć w ludzką uczciwość, zawsze znajdą się osoby, które będą chciały to wykorzystać.
Należy zwrócić uwagę na to, że osoby prowadzące działalność gospodarczą są poniekąd współwinne powstaniu anarchii płatniczej wśród swoich klientów.
Ważne:
W obawie przed utratą dobrych relacji przedsiębiorcy nie prowadzą windykacji po upływie terminu płatności. Biorą się za nią dwa, a czasem i trzy miesiące później. Mało tego, wielu z nich nie jest w stanie nawet przypomnieć kontrahentowi o jego zobowiązaniu.
Oczywiście, chcielibyśmy zaznaczyć, że nie przypisujemy kłamstwa każdej zadłużonej osobie. Mamy świadomość tego, że zdarzają się wypadki losowe i różne, trudne sytuacje życiowe – w takich przypadkach jak najbardziej wskazane jest, aby wierzyciel okazał wyrozumiałość i ludzką empatię.
W tym artykule jednak pod lupę weźmiemy tę drugą grupę dłużników, którzy z różnych powodów liczą na naszą łatwowierność.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze motywacje:
Wyobraźnia dłużników potrafi zaskoczyć. W tym akapicie omówimy najczęstsze wymówki, które niewątpliwie utrudniają odzyskanie należności:
Porównaj firmy windykacyjne za darmo
„Wie pan, jak to jest, pandemia i te sprawy. Sprzedaż w ogóle nie idzie. Ledwo zapłaciłem swoim pracownikom. Jak Panu zapłacę, to zbankrutuję. Muszę trochę zarobić”.
Listę otwiera jedna z popularniejszych wymówek w trakcie trwania pandemii COVID-19 w latach 2020-2022.
Powszechnie wiadomo, że pandemia koronawirusa solidnie odcisnęła swoje piętno na światowej arenie gospodarczej. Niektórzy jednak znaleźli w niej świetny potencjał usprawiedliwiający wszystko, co możliwe.
Początki z pandemią owszem były ciężkie i wiele firm nadal podnosi się po zaserwowanych przez nią nokautach. Jednak po dwóch latach, gdy sytuacja zdążyła się ustabilizować, ciężko uwierzyć, że w dalszym ciągu jest ona głównym i jedynym powodem wszystkich niepowodzeń spotykanych przez przedsiębiorcę. Jeśli ktoś mimo wszystko przetrwał pandemię i dalej prowadzi biznes, to trudno jest uwierzyć, że kondycja firmy jest nadal zła z jej powodu. W końcu minęło ponad 2 lata.
Nie wszyscy zasłaniają się pandemią. Biznes się nie kręci i tyle. Od dawna. Co więcej, można powiedzieć – zdarza się.
Co możesz zrobić?
W tej sytuacji trzeba będzie przybrać rolę detektywa i prześledzić, czy:
Można też:
Sprawdź: Jak odzyskać pieniądze od dłużnika, czyli 6 sposobów na windykację
Druga, naszym zdaniem, najpopularniejsza wymówka wśród dłużników, którzy chcą uniknąć spłaty zadłużenia.
„Proszę mnie zrozumieć. Mam tyle na głowie. Nie wiem, w co ręce włożyć. Tak to jest, jak się ciężko pracuje. Po prostu zapomniałem. Moja wina”.
No cóż – zapomnieć, ludzka rzecz. Problem pojawia się wtedy, gdy zdarza się to nagminnie, a jeśli nasz dłużnik nie ma zdiagnozowanej amnezji, to możemy pozwolić sobie na podejrzliwość.
Co możemy zrobić?
Tutaj sami za wiele nie zdziałamy. Pracownicy firm windykacyjnych stykają się z tego typu wymówką od zawsze i mają wypracowane odpowiednie metody windykacji należności.
Im większe przedsiębiorstwo, tym dłuższy staje się proces obiegu dokumentów.
Poważna firma, która naprawdę chce zapłacić, nie dopuści do sytuacji, w której osoba odpowiedzialna za przelewy będzie w pracy nieobecna.
„Księgowa, zajmująca się Państwa firmą, jest chora/na urlopie i obecnie nie wiadomo, kiedy dokładnie wróci do pracy”.
Jeśli słyszymy, że księgowa albo prezes są chorzy lub mają wolne i nie wiadomo, kiedy dokładnie wrócą – powinna się nam zapalić czerwona lampka.
Nie dość, że nie można określić, kiedy taka osoba pojawi się w firmie, to jeszcze nie ma nikogo na zastępstwo. Niedopuszczalne.
Co możemy zrobić?
Wyślij dłużnikowi pismo: Wezwanie do zapłaty wzór
Poniższy akapit dotykać będzie tematu reklamacji, które, co ważne, wpływają dopiero po upomnieniu się wierzyciela o swoje pieniądze. Takie posunięcie ze strony dłużnika powinno postawić nas w stan gotowości, ponieważ niezgłoszenie wadliwości towaru aż do momentu przypomnienia o zapłacie, jest co najmniej podejrzane.
„Nie zapłacę za niekompletny towar! Kierowca przywiózł uszkodzone zamówienie – miałem dać znać w tej sprawie”.
Jeśli mamy solidną podstawę do tego, aby twierdzić, że nie zawiniliśmy jako sprzedawcy/wykonawcy w tej sytuacji, wówczas warto byłoby nie brać za pewnik tego, co przekazuje nam kontrahent. Podstawową zasadą windykacji należności bowiem jest zasada ograniczonego zaufania.
Co możesz zrobić?
Dłużnik posiadający własnego dłużnika, czyli tzw. trzeciodłużnika, to wbrew pozorom wcale nierzadki problem na rynku gospodarczym, wówczas spłaty długu oczekuje się nie od jednej, a od dwóch osób.
„Proszę pani, najpierw to oni muszą mi zapłacić, a potem dopiero ja mogę wziąć się za uregulowanie swoich zobowiązań. Winni mi są tysiące, skąd ja je teraz wezmę”?
To tylko pokazuje, że zatory płatnicze i opóźnienia w płatnościach często wiążą się z dalekobieżnymi konsekwencjami. Jedna osoba, zalegając z zapłatą, generuje problemy finansowe drugiej, która nie może wywiązać się z umowy wobec trzeciej – i tak w kółko. Błędne oczywiście.
Co możesz zrobić?
Ważne:
Zajęcie wierzytelności trzeciodłużnika przez komornika może nastąpić tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy toczy się już postępowanie egzekucyjne wobec dłużnika właściwego.
Poza tym jako samodzielni windykatorzy możemy już niewiele zrobić.
Profesjonaliści z firm windykacyjnych doskonale jednak wiedzą, w jaki sposób radzić sobie w takich przypadkach. Gorąco zachęcamy, aby to właśnie im zaufać.
To bardzo dobra strategia dla dłużników, którzy grają na zwłokę, ale koniec końców chcą zapłacić.
„Nie płacę, bo nie otrzymałam żadnej faktury. Czekam i czekam, sprawdzam codziennie skrzynkę i nic. Musiała zaginąć albo państwo nie dopilnowaliście wysyłki”.
Ta sytuacja udowadnia nam, jak ważna jest kontrola wystawionych faktur i ich doręczania.
Rzecz jasna, zazwyczaj dłużnicy mają tę fakturę.
Co możesz zrobić?
Mimo wszystko ciężko jest udowodnić, że faktura wysłana drogą elektroniczną z pewnością trafiła do odpowiedniej osoby. Wówczas nie pozostaje nam nic innego, jak wysłać ją raz jeszcze (najlepiej żądając natychmiastowego potwierdzenia odbioru).
Windykacja należności wydaje się o wiele trudniejsza, gdy ktoś próbuje wywoływać współczucie i empatię. Takie zagranie należy do ciosów poniżej pasa, jeśli nie jest prawdziwe.
Tak jak wspominaliśmy, sytuacje są różne, jednak osób żerujących na wyimaginowanych tragediach nie brakuje.
„W tym momencie nie mogę zapłacić. Liczę na państwa zrozumienie, ponieważ mam problemy rodzinne”.
Przedsiębiorcy, którzy nie mieli wcześniej doświadczenia z podobnymi historiami i jednocześnie mający dobre serce – bez wahania pozostawią dłużnikowi wolną rękę.
Sprzedawcy i wykonawcy usług mają pełne prawo ubiegać się o swoją należność, w innym razie sami popadną w spiralę zadłużenia, co będzie słono kosztować ich firmę. Dlatego warto dowiedzieć się, czy aby na nie padliśmy ofiarą zwykłej manipulacji.
Co możesz zrobić?
„Proszę pana, ja ledwo wiążę koniec z końcem. Grozi mi komornik. Niedługo nie będę miał za co opłacić swoich pracowników, a pan chce mnie pozbawić ostatnich pieniędzy”.
Trudna sytuacja finansowa w życiu dłużnika czasem faktycznie jest zbiorem niefortunnych zdarzeń, a czasem wynikiem jego niegospodarności pieniędzmi i zadłużenia u innych osób.
Bywa i tak, że katastroficzna wizja klienta, którą nas karmi, wcale nie musi mieć dużo wspólnego z rzeczywistością.
Co możesz zrobić?
Wiedzę o kontrahencie zdobyć możemy ze wspomnianych wcześniej:
Jeśli klient faktycznie zmaga się z trudną sytuacją życiową, windykacja długów online będzie najlepszym wyjściem.
Niezapłacone faktury potrafią zachwiać sytuacją finansową niejednej firmy. Dbając o jej dobro, właściciel powinien podjąć szybkie i zdecydowane ruchy, nakłaniające płatnika do spełnienia roszczenia.
Ważne:
Celem będzie spisanie ugody pomiędzy stronami, często poprzedzone negocjacjami czy mediacjami. Dla firm windykacyjnych windykacja należności to codzienność, dlatego można liczyć na działania, które zadowolą zarówno wierzyciela, jak i dłużnika.
Odzyskaj pieniądze od dłużnika
Autor artykułu:
Klaudia BorkiewiczRedakcja CashFix to zespół zaangażowanych autorów, a także cenionych współpracowników. Jesteśmy dumni z bogatego dziedzictwa artykułów, które tworzymy. Naszym celem jest wspieranie naszych czytelników w podejmowaniu mądrych decyzji finansowych, dostarczanie rzetelnych, aktualnych i wartościowych treści dotyczących zarządzania finansami.
[email protected]Wezwanie do zwrotu zaliczki to bardzo istotny dokument dla każdego, kto chce odzyskać zaliczkę. Dowiedz się, jak sporządzić profesjonalne wezwanie.
Sprawdź, co to jest pieczęć prewencyjna, oraz jak może zabezpieczyć Cię przed niepłaceniem faktur przez kontrahentów.
Jak działają firmy ściągające długi? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, a także dłużników. Sprawdź, czym zajmują się firmy ściągające długi.