CashFix arrowWiedza arrowRaty na firmę – jak wyjść na tym korzystnie?

Raty na firmę – jak wyjść na tym korzystnie?

raty na firme

Zakup na raty to jedno z wielu udogodnień dla klientów indywidualnych, którzy z różnych powodów chcą odroczyć swoją płatność, np. za zakupiony towar. Inaczej to wygląda z perspektywy przedsiębiorców, którzy dość niechętnie podchodzą do finansowania działalności w takiej formie. Czy słusznie? Sprawdź, czy warto wziąć raty na firmę. 

Firmowe zakupy na raty

Coraz więcej osób sięga po raty, aby rozliczyć zakup dokonany czy to prywatnie, czy też na potrzeby działalności. 

Definicja

Zakup ratalny to wygodna metoda, która pozwala Ci natychmiastowo wejść w posiadanie mienia lub korzystać z usługi bez konieczności dokonywania pełnej płatności od ręki. Zamiast tego kwota do zapłaty dzielona jest na części i rozkładana w czasie.

Z tego też względu jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie dysponują wystarczającą ilością gotówki podczas zakupów. 

I tak oto zakup na raty wykorzystywany jest na szeroką skalę przez konsumentów, dla których ten rodzaj finansowania oferuje coraz więcej placówek handlowych. Przyciągają ich także korzystne warunki czy spotykane gdzieniegdzie raty 0 proc. 

Wśród przedsiębiorców panują nieco inne nastroje, gdyż wielu z nich z dystansem podchodzi do ratalnych zakupów na firmę, tłumacząc to tym, że sam proces jest dla nich zbyt skomplikowany. To jest pierwsza grupa. Drugiej zaś niektóre sklepy odmówiły wystawienia faktury na dane firmy, mimo że umowa ratalna została zawarta nie ze sprzedawcą, a z bankiem. 

Czy ich obawy są uzasadnione, a wyżej opisane postępowanie niektórych sklepów zgodne z prawem? Wyjaśniamy w dalszej części tekstu. 

Dowiedz się: Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy możesz wziąć raty na firmę?

Zakupy ratalne nie są aż tak popularnym środkiem finansowania wśród osób prowadzących własny biznes, jak chociażby kredyt gotówkowy czy leasing. Nie oznacza to jednak, że nie mogą one z takiej możliwości skorzystać. 

Ważne

Gdy przedsiębiorca dokonuje zakupu, w ramach rozliczenia może wziąć raty na firmę.

Zakup na raty w tym przypadku może dotyczyć sprzętów elektronicznych, wyposażenia biura czy sprzętu AGD, ale to tylko przykłady, bo rozliczyć się w taki sposób możesz w zasadzie za wszystko, czego potrzebujesz dla swojej firmy.

Niestety, nie wszędzie możesz płacić za towar czy usługę w systemie ratalnym, ponieważ niektóre sklepy nie przewidują takiej usługi dla podmiotów gospodarczych. 

Sklep nie oferuje sprzedaży ratalnej dla firm – co robić?

Słowem wstępu, sprzedawca nie ma obowiązku rozkładać zakupów na raty. Nie zmienia to faktu, że coraz więcej z nich postanawia wprowadzić tę metodę płatności, by oferować ją zarówno klientom indywidualnym, jak i właścicielom firm. Tym samym zwiększają oni swoją konkurencyjność na rynku. 

Co robić, gdy sklep, w którym chcesz dokonać zakupu, nie sprzedaje na raty? Okazuje się, że są na to 2 proste sposoby. 

  1. Weź raty na firmę w instytucji finansowej (np. bank) – w odróżnieniu od kredytu gotówkowego, w tym przypadku pieniądze przeznaczasz na zakup jednej, konkretnej rzeczy. Co więcej, nie zobaczysz ich na swoim koncie, ponieważ podmiot, który podjął się finansowania, opłaca Twoje zakupy bezpośrednio u sprzedawcy. Ty natomiast uiszczasz zapłatę w ratach, robiąc przelew na konto danej instytucji finansowej.  
  1. Skorzystaj z usługi faktoringu – jeśli nie chcesz dokładać sobie dodatkowych zobowiązań finansowych, z którymi bez wątpienia wiążą się raty na firmę, możesz dokonać zakupu, płacąc od razu całą kwotę, mimo że aktualnie jej nie masz. W tym celu przekaż firmie faktoringowej nieprzeterminowaną fakturę z odroczonym terminem płatności, którą wystawiłeś kontrahentowi. Gdy przekażesz fakturę do sfinansowania,  faktor natychmiast przeleje pieniądze na Twoje konto bankowe. Nie musisz czekać na długi termin płatności, a odmrożone środki możesz przeznaczyć na potrzebne zakupy.
Raty na firmę Skorzystaj z faktoringu dla firm

Raty na firmę – sklep nie chce wystawić faktury VAT

Przypuśćmy, że musisz zaopatrzyć swoje biuro w kilka drukarek dobrej jakości. Nie chcesz płacić od razu całej kwoty, więc decydujesz się skorzystać z usług ratalnych oferowanych przez pewien bank. W związku z tym, jedyne co musisz zrobić, to dokonać zakupu w sklepie elektronicznym i poprosić o fakturę VAT.

Ważne

Aby właściwie rozliczyć firmowy zakup na raty, potrzebujesz prawidłowo wystawionej faktury na dane Twojej działalności.

Jeżeli Twój zakup docelowo przeznaczony jest na potrzeby firmy, każdy dystrybutor czy autoryzowany sprzedawca ma obowiązek wystawić Ci fakturę VAT na firmę. Jeśli odmawia – działa niezgodnie z prawem. W Polsce wciąż można znaleźć sklepy, które stosują tę nieuczciwą praktykę, dlatego warto być świadomym swoich praw i domagać się ich respektowania.

Obowiązek ten wynika wprost z przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie art. 106b stanowi, że podatnik VAT obowiązany jest wystawić fakturę, gdy:

sprzedaż, a także dostawa towarów i świadczenie usług dokonywane są przez podatnika VAT na rzecz innego podatnika VAT lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,

otrzyma całość lub część zapłaty przed dokonaniem sprzedaży, dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Zwróć także uwagę na to, czy w czasie dokonywania internetowych zakupów ratalnych sklep wymaga zaznaczenia w którymś z pól, że życzysz sobie wystawienia faktury.

Sprawdź: Usługi faktoringowe – 6 powodów, dla których warto z nich korzystać

Gdzie zgłosić niewystawienie faktury przez sklep?

Zgodnie z art. 118 k.k.s. zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa skarbowego przez sprzedawcę, który odmawia wystawienia Tobie faktury, najlepiej złożyć do urzędu skarbowego właściwego dla tego przedsiębiorcy.

Co powinno znaleźć się na fakturze, biorąc raty na firmę?

Wiesz już, że warunkiem rozliczenia się z ratalnych zakupów na firmę jest prawidłowo wystawiona faktura VAT. Musi ona zawierać dwa kluczowe elementy:

  • dane Twoje firmy,
  • pełna kwota zakupionego mienia. 

Znajdź najlepszego faktora!

  • Natychmiastowy przelew środków
  • Poprawa płynności finansowej
  • Tylko sprawdzone firmy

ZNAJDŹ FIRMĘ FAKTORINGOWĄ

Jak rozliczyć zakup na raty?

Zakup na raty możesz zaksięgować, wówczas podatek VAT od faktury odlicz w całości zgodnie z datą jej otrzymania.

Ważne

Niezależnie od ilości rat, musisz rozliczyć całą kwotę zamówienia.

Jeśli zakupiony przez Ciebie sprzęt wliczysz do środków trwałych, możesz także amortyzować go w celu nieznacznego pomniejszenia dochodu.

Odsetki od rat

W życiu bywają różne sytuacje, dlatego czasami jedyne raty, które będziesz mieć możliwość wziąć, to te z oprocentowaniem. Pamiętaj wtedy, że naliczone odsetki będą w tym przypadku stanowić koszt uzyskania przychodu, jednak dopiero gdy je uregulujesz

Ważne

Uregulowane odsetki od rat na firmę stają się kosztem uzyskania przychodu.

Dodatkowo będziesz potrzebować dokumentu zaświadczającego, że wraz z ratą zostały zapłacone również odsetki.

Podsumowanie

  • Przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie, dokonując zakupu, mogą wziąć raty na firmę.
  • Do rozliczenia rat firmowych potrzebna jest prawidłowo wystawiona faktura na dane firmy.
  • Rozliczając zakupy na raty, podatek VAT od wystawionej Tobie faktury odlicz w całości, uwzględniając datę jej otrzymania.
  • Aby uniknąć zaciągania dodatkowego obciążenia związanego z zobowiązaniami finansowymi, najlepiej skorzystać z faktoringu.
Klaudia Borkiewicz

Autorka artykułu:

Klaudia Borkiewicz

Redakcja CashFix to zespół zaangażowanych autorów, a także cenionych współpracowników. Jesteśmy dumni z bogatego dziedzictwa artykułów, które tworzymy. Naszym celem jest wspieranie naszych czytelników w podejmowaniu mądrych decyzji finansowych, dostarczanie rzetelnych, aktualnych i wartościowych treści dotyczących zarządzania finansami.

[email protected]
DZIELIMY SIĘ NASZĄ WIEDZĄ
Windykacja — na czym polega?
Zapoznaj się z artykułami naszych ekspertów, którzy wyjaśniają, jak poradzić sobie z dłużnikiem
oraz co robić, gdy znajdziemy się w sytuacji niezapłaconych faktur.
faktor kto to

Faktor, kto to jest i czym się różni od faktoranta?

Faktor jest jedną z głównych stron umowy faktoringu. To od niego otrzymasz pieniądze. Dowiedz się, kim jest i jak wybrać najlepszego.

Autor: Klaudia Borkiewicz|08.12.2022 r.
faktoring pełny faktoring niepełny

Faktoring z regresem czy faktoring bez regresu – co wybrać?

Czym różni się faktoring pełny od niepełnego? Który powinieneś lub powinnaś wybrać? Na te pytania odpowiedzi udzielamy w artykule.

Autor: Klaudia Borkiewicz|16.12.2022 r.
Sprzedaż faktur – kiedy można sprzedać i komu? Poradnik

Sprzedaż faktur – kiedy można sprzedać i komu? Poradnik

Sprzedaż faktur to sposób, na poprawę płynności finansowej Twojego przedsiębiorstwa. Dowiedz się, jak działa to rozwiązanie i gdzie znaleźć oferty.

Autor: Patryk Marzec|09.11.2023 r.