CashFix arrowWiedza arrowCzy ratę kredytu można wliczyć w koszty uzyskania przychodów?

Czy ratę kredytu można wliczyć w koszty uzyskania przychodów?

Czy ratę kredytu można wrzucić w koszty?
Oferty kredytów i pożyczek bez zbędnych formalności

Każdy przedsiębiorca co miesiąc rozlicza swoje przychody i odlicza od nich koszty ich uzyskania. Wiele osób zastanawia się, czy raty kredytu firmowego lub hipotecznego można wliczyć w te koszty. Przyjrzeliśmy się temu zagadnieniu i postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości z nim związane. Przeczytaj jaką część kredytu zaliczysz do kosztów podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy można wrzucić kredyt firmowy w koszty?

Kosztem uzyskania przychodów nazywamy kwoty, o które pomniejsza się przychód firmy, by móc obliczyć kwotę należnego państwu podatku. Przedsiębiorstwo, które zaciągnęło kredyt firmowy, musi co miesiąc spłacać ratę, która z punktu widzenia kredytobiorcy jest kosztem, ponieważ jest to suma pieniędzy, która musi zniknąć z jego konta.

Jednak w tym przypadku nie jest to takie proste zadanie. Same raty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ traktowane są jak spłata kapitału. Kredyt firmowy to jednak nie tylko kapitał, w skład raty wchodzą również odsetki, marża banku, czy wydatki związane z ubezpieczeniem kredytu. To one stanowią koszt, który może zostać z powodzeniem odliczony od podatku dochodowego.

Koszty uzyskania przychodu związane z kredytem firmowym

Koszty uzyskania przychodów a kredyt firmowy

Kredyt firmowy nie stanowi przychodu, dlatego jego zaciągnięcie nie powoduje opodatkowania środków podatkiem dochodowym, a rat nie można zaliczyć do kosztów. Wyjątkiem są odsetki kredytowe, które są kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Również prowizja za uruchomienie zobowiązania może zostać wliczona w koszty firmowe.

Ważne

Do kosztów wliczających się do rozliczenia w firmie zaliczamy: uregulowane już odsetki, opłaty bankowe i prowizje z tytułu uruchomienia kredytu lub jego spłaty, a także opłaty związane z ubezpieczeniem kredytu.

Otrzymaj kredyty i pożyczki na dowolny cel

Dzięki temu przedsiębiorstwo może skutecznie zarządzać swoimi finansami, optymalizując obciążenia podatkowe.

Odsetki od kredytu firmowego — warunki, by zaliczyć je do kosztów podatkowych

Aby odsetki od kredytu firmowego mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych, muszą spełniać określone warunki. Przede wszystkim kredyt musi być zaciągnięty na cele związane z działalnością gospodarczą. Do kosztów można zaliczyć tylko zapłacone odsetki, a nie tylko naliczone, co oznacza, że muszą zostać uregulowane w danym okresie rozliczeniowym.

Warunki zaliczenia odsetek do kosztów uzyskania przychodu

Dodatkowo konieczne jest odpowiednie udokumentowanie wydatków związanych z kredytem, w tym umowy kredytowej oraz dowodów zapłaty odsetek. W ten sposób przedsiębiorstwo może uwzględnić te koszty przy obliczaniu podstawy opodatkowania, co pozwala na zmniejszenie zobowiązań podatkowych.

Czy ratę kredytu można wrzucić w koszty?

W ustawie o podatku PIT można znaleźć listę wydatków przedsiębiorcy, które można wrzucić w koszty. Wśród nich nie ma rat kredytów i pożyczek, ponieważ rata kapitałowa nie jest kosztem.

USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych 

Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: 

(...)

8) wydatków na: 

a) spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli: – pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu), – pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału,

 b) spłatę innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń, 

c) umorzenie kapitałów pozostających w związku z utworzeniem (nabyciem), powiększeniem lub ulepszeniem źródła przychodów;

Ustawa o podatku dochodowym mówi, że do kosztów uzyskania przychodu nie wlicza się wydatków poniesionych na zaciągnięte kredyty, za wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych kredytów.

Opinia eksperta

Kredyt to pożyczone pieniądze, które musimy oddać, zatem nie stanowią ani kosztów, ani dochodów. Za wyjątkiem skapitalizowanych odsetek i innych opłat bankowych nie ponosimy zatem comiesięcznych kosztów. Jednak nawet opłaty bankowe w różnych postaciach warto regularnie rozliczać, ponieważ w wielu wypadkach są to niemałe kwoty, zwłaszcza w skali całego roku.

Ekspert CashFix

Szukasz pożyczki? Wypełnij formularz i otrzymaj oferty

Ciekawy przypadek odliczenia kosztów kredytowych od podatku jest pożyczka hipoteczna.

Raty kredytu hipotecznego a koszty uzyskania przychodów

W przypadku kredytów hipotecznych koszty bankowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko jeśli jest to kredyt udzielony na lokal przeznaczony do rozwoju lub prowadzenia działalności gospodarczej. Może to być na przykład kredyt na nową halę magazynową, nowy punkt handlowy lub biuro. Co ważne, jeżeli jedynie część nieruchomości przeznacza się na działalność gospodarczą, a część do użytku prywatnego, to odliczyć można jedynie proporcjonalną część odsetek i innych kosztów.

Czy oprocentowanie pożyczki pozabankowej to też kosz przychodu?

Oprocentowanie pożyczki pozabankowej może również stanowić koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem że pożyczka została zaciągnięta na cele związane z działalnością gospodarczą. Aby oprocentowanie mogło być zaliczone do kosztów podatkowych, musi być faktycznie zapłacone i odpowiednio udokumentowane, podobnie jak w przypadku kredytów bankowych. Przedsiębiorstwo powinno posiadać umowę pożyczki oraz dowody zapłaty odsetek. W ten sposób odsetki od pożyczki pozabankowej mogą obniżyć podstawę opodatkowania, przyczyniając się do optymalizacji zobowiązań podatkowych firmy.

Otrzymaj oferty kredytów i pożyczek dopasowanych do Ciebie

Zalety wliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat banku i oprocentowania kredytu

Najważniejszą zaletą wliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat i oprocentowania kredytu i pożyczki to z pewnością możliwość zapłacenia nieco niższego podatku. Pamiętaj, że w koszty podatkowe możesz wrzucić też opłaty z tytułu ubezpieczenia kredytu zaciągniętego na firmę. Umożliwia to bardziej precyzyjne planowanie i kontrolowanie kosztów operacyjnych.

Przy takiej możliwości może pojawić się też motywacja do inwestycji, jeśli koszty kredytu firmowego wrzucisz w koszty, zmniejszą się obciążenia podatkowe, a to usuwa koszt kredytu z drogi i zachęca do zaciągania pożyczek na rozwój działalności. Regularnie zaś spłacane pożyczki i kredyty wpłyną pozytywnie na historię kredytową przedsiębiorstwa.

Skontaktuj się z CashFix — kredyty i pożyczki w jednym miejscu

Podsumowanie

  • Raty kredytu firmowego nie mogą być wliczone w koszty uzyskania przychodów, ponieważ stanowią spłatę kapitału.
  • Odsetki kredytowe, marże bankowe i wydatki związane z ubezpieczeniem kredytu mogą być wliczone w koszty podatkowe.
  • Aby odsetki od kredytu mogły być zaliczone do kosztów, muszą być zapłacone i odpowiednio udokumentowane.
  • Kredyt hipoteczny na lokal używany do działalności gospodarczej pozwala na odliczenie proporcjonalnej części kosztów odsetkowych.
  • Oprocentowanie pożyczki pozabankowej może być kosztem uzyskania przychodu, pod warunkiem że jest zapłacone i dokumentowane zgodnie z wymogami.
Anna Sójka

Autor artykułu:

Anna Sójka

Redaktor internetowy z bogatym doświadczeniem. Specjalizuje się w tematach związanych z finansami. Sama przez lata prowadziła działalność gospodarczą, dzięki czemu dobrze zna potrzeby przedsiębiorców i wie, z czym borykają się na co dzień. Tworzy artykuły dotyczące windykacji, faktoringu, restrukturyzacji firmy i innych zagadnień wiążących się ściśle z finansami przedsiębiorstwa. Wiedzę przekazuje w sposób kompleksowy i zrozumiały dla czytelnika.

[email protected]
DZIELIMY SIĘ NASZĄ WIEDZĄ
Windykacja — na czym polega?
Zapoznaj się z artykułami naszych ekspertów, którzy wyjaśniają, jak poradzić sobie z dłużnikiem
oraz co robić, gdy znajdziemy się w sytuacji niezapłaconych faktur.
Wniosek kredytowy

Wniosek kredytowy – jak go wypełnić i ile czeka się na jego rozpatrzenie?

Planujesz zawnioskować o kredyt? Musisz wiedzieć, jak wygląda wniosek kredytowy i jak wygląda jego rozpatrzenie krok po kroku.

Autor: Anna Sójka|28.08.2024 r.
Kredyt gotówkowy na firmę

Kredyt gotówkowy na firmę, czy dla osoby fizycznej — porównanie wariantów

Masz firmę i potrzebujesz finansowania? Kredyt gotówkowy na firmę lub dla osoby fizycznej może być rozwiązaniem. Zobacz, co opłaca się bardziej.

Autor: Anna Sójka|18.07.2024 r.
Kredyt unijny dla firmy

Kredyt unijny dla firm – czym różni się od dotacji?

Masz firmę i szukasz finansowania na korzystnych warunkach? Kredyt unijny dla firm to jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań, dowiedz się więcej.

Autor: Anna Sójka|23.08.2024 r.