
Sprzedaż towarów i usług online to ogromna i wciąż rosnąca część rynku, zarówno globalnie, jak i w Polsce. Konsumenci korzystają z zakupów online codziennie, chcą to robić szybko, sprawnie i bez konieczności wypełniania wielu linijek w formularzu. Wielu z nich ma ulubioną formę płatności i to z niej najczęściej korzysta. Warto wiedzieć jakie metody płatności cieszą się największą popularnością i dlaczego. Jeśli prowadzisz sprzedaż towarów lub usług w internecie, powinieneś wiedzieć, z jakiej metody płatności nie możesz zrezygnować. Przyjrzeliśmy się zachowaniom konsumentów i przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych metod płatności w internecie, zapoznaj się z nią i świadomie wybierz opcje dla swojej działalności.
Czego dowiesz się z artykułu?
Jakie są metody płatności online?
Metod płatności online jest obecnie bardzo dużo, zarówno sprzedawcy, jak i kupujący mogą wybierać te, które są najlepiej dopasowane do ich potrzeb i preferencji. Właściciele sklepów internetowych oraz innych biznesów opierających swoją działalność na pobieraniu opłat online powinni wiedzieć, jakie opcje są dostępne.
Do najpopularniejszych metod płatności należą BLIK, szybkie przelewy i płatności Pay-by-link, duża część klientów preferuje zakupy online przy użyciu karty lub portfela elektronicznego. W niektórych biznesach świetnie sprawdzają się płatności cykliczne. Co ciekawe wzrost popularności w ostatnim czasie notują również płatności odroczone i ratalne, idealne w przypadku gdy klient chce dokonać zakupu, a nie posiada obecnie wystarczających środków. Mniej klientów wybiera zapłatę kartą przedpłaconą, czy przez usługę Paysafecard. Swoją popularność traci też powoli płatność przy odbiorze, choć niektórzy klienci wciąż lubią mieć taką opcję do wyboru.
Skontaktuj się w sprawie bramki płatniczejBLIK
Niezwykle popularna metoda płatności, zarówno online, jak i stacjonarnie, czyli BLIK to innowacyjne podejście do regulowania należności przez unikalny kod generowany w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej banku. Jest to bardzo szybka opcja, nie wymaga wpisywania numeru karty, konta, tytułu przelewu, ani żadnych danych transakcji. Wystarczy, że klient poda kod i potwierdzi przelew autoryzacją mobilną. BLIK nie wymaga posiadania przy sobie fizycznej karty, a jedynie aplikację banku, którą większość z nas ma zainstalowaną w smartfonie. Takie płatności mobilne ułatwiają finalizację zakupu i pozwalają zwiększyć konwersję w sklepie internetowym.
Szybki przelew online
Szybkie przelewy bankowe wykonywane online polegają na korzystaniu przez klienta ze specjalnych aplikacji, które wymagają od kupującego zalogowania się na konto przy pomocy swoich danych. Następnie przenosi się go na stronę banku z już wypełnionymi danymi transakcji, kupujący nie musi ich uzupełniać, musi jedynie ją zatwierdzić. Minimalizuje to ryzyko pomyłki np. w numerze konta, nazwie firmy, etc.
Pay-by-link
Pay-by-link to szybkie płatności elektroniczne, które wykorzystują technikę szybkich przelewów online. Jednak tutaj istotne jest przekazanie linku do płatności klientowi. Niektóre sklepy wysyłają go mailem, SMS-em lub przez komunikator. Płatność Pay-by-link sprawdza się świetnie w mediach społecznościowych, gdzie możemy zainteresowanemu klientowi, który wysłał pytanie o produkt przez wiadomość prywatną przesłać bezpośredni link to płatności, zamiast odsyłać go na stronę sklepu. Pozwala to skrócić dystans między zainteresowaniem a decyzją zakupową, a tym samym podnieść konwersję.
Płatność kartą płatniczą
Płatności kartą debetową lub kredytową to kolejny popularny sposób na regulowanie należności w internecie. Wystarczy podać numer karty, dane właściciela, numer CVV i można dokonać płatności. Jest to szczególnie przydatne, jeśli w jakimś e-commerce dokonujemy zakupów regularnie, raz podane dane zapisywane są w systemie i przy następnych zakupach wystarczy wybrać kartę.
Płatności odroczone
Na znaczeniu w ostatnich latach zyskały płatności odroczone, wiele sklepów oferuje swoje własne systemy np. Allegro Pay czy Lidl Pay. Do najbardziej znanych płatności odroczonych należy PayPo, Twisto i Klarna. W 2024 roku pojawiła się usługa BLIK Płacę Później i ona również zyskuje swoich fanów. Płatności odroczone to inaczej BNPL (Buy Now Pay Later). Polegają one na odroczeniu samej zapłaty za towar lub usługę na ustalony czas, najczęściej 30 dni. BNPL są zazwyczaj bezodsetkowe, jeśli zostaną uregulowane w terminie.
Płatności cykliczne
Płatności cykliczne to płatności, które pobierane są od klientów regularnie w określonych odstępach czasu. Taka opcja sprawdza się w sklepach internetowych realizujących dostawy towarów, które wymagają regularnego uzupełniania (żywność, suplementy, etc.) oraz przy sprzedaży subskrypcji na treści cyfrowe (np. serwisy z muzyką, filmami). Płatności cykliczne są możliwe we wszystkich najważniejszych bramkach, warto jednak przemyśleć, czy przydadzą się w Twoim biznesie.
Opinia eksperta
Klienci uwielbiają mieć wybór, jeśli wprowadzasz opcję abonamentu lub subskrypcji, pozwól również na tradycyjne zakupy. Nie stracisz w ten sposób osób, które rzadziej będą potrzebować Twoich usług lub towarów, ani takich, którzy planują zakup jednorazowy.
Ekspert CashFix
Portfel elektroniczny (Apple Pay, Google Pay i inne)
Płatności online to rynek, który rozwija się nieustannie. Żeby uprościć płatności kartą w internecie, największe marki postanowiły dać swoim klientom możliwość utworzenia portfeli elektronicznych. Najbardziej popularne z nich to Apple Pay i Google Pay. Klient, aby zapłacić takim wirtualnym portfelem, musi najpierw podpiąć swoje karty płatnicze, podając dane swoje, numery karty i CVV. Następnie może dokonywać płatności w różnych sklepach internetowych i stacjonarnych przy pomocy kart z portfela. Autoryzacja w przypadku Apple Pay i Google Pay odbywa się przez FaceID.
Płatności ratalne
Płatności ratalne są zakorzenione w polskiej kulturze płatniczej od dziesiątek lat, obecnie jednak coraz częściej spotykamy się z nimi online, a nie jedynie w sklepach stacjonarnych oferujących droższe produkty (np. meble, AGD czy RTV). Wiele systemów płatności pozwala oferować klientom klasyczne oprocentowane raty, a niektóre wprowadziły opcję rat 0% (płatność rozłożona najczęściej od 3 do 6 miesięcy). Warto rozważyć wprowadzenie takiej opcji na swojej stronie, zwłaszcza jeśli sprzedajemy produkty lub usługi o relatywnie dużej wartości.
Tradycyjny przelew
Zwykły przelew to jedna z tradycyjnych metod płatności w sklepie internetowym, polega ona na poleceniu klientowi wykonania przelewu bankowego. Kupujący samodzielnie loguje się do bankowości internetowej i wypełnia wszystkie dane. Może to zrobić w przeglądarce, przy pomocy aplikacji mobilnej banku lub wypełniając przekaz i nadając go np. na poczcie. Ta metoda, choć dawniej bardzo popularna, dziś zdecydowanie odchodzi w zapomnienie jako mało nowoczesna. Co gorsze, przy tradycyjnych przelewach jest większa szansa na pomyłkę i problemy z dostarczeniem sumy na konto sklepu.
Płatności za pobraniem
Kupujący ceniący sobie płatność gotówką, mogą wybrać płatność za pobraniem. Jednak popularność tej metody na przestrzeni lat mocno spadła. Nie jest szybka, a kupujący musi być w domu, gdy przyjdzie listonosz lub kurier z paczką. Dodatkowo przesyłka z płatnością za pobraniem jest najczęściej od kilku do kilkunastu złotych droższa, a koszty pokrywa kupujący. Wybierając metody płatności, można dodać płatność za pobraniem, by klienci mieli taką opcję, ale nie warto jej mocno eksponować.
Karty przedpłacone
Karty przedpłacone mogą działać jak zwykłe karty płatnicze, mieć swój oraz numer CVV, są wydawane zarówno przez Mastercard, jak i Visa. Prócz nich popularne i wykorzystywane w sklepach internetowych są płatności Paysafecard. Jest to dokument uprawniający do wydania określonej sumy w internecie. Paysafecard można kupić w internecie lub sklepie stacjonarnym np. za gotówkę i zapłacić nim w sklepach online. Paysafecard nie jest powiązane z bankowością, są to często transakcje anonimowe, jeśli chcesz dodać taką opcję do swojego sklepu internetowego, musisz dokładnie sprawdzić ofertę bramki płatności, którą chcesz wybrać, bo nie każdy operator pozwala jej używać.
Kontakt z CashFix — pomożemy wybrać bramkę dopasowaną do Twoich potrzebJakie metody płatności najchętniej wybierają klienci e-commerce?
Zachowania klientów e-commerce zostały przebadane i przedstawione w raporcie za rok 2025. Wynika z niego, że najpopularniejszą metodą płatności w internecie jest BLIK, drugie w kolejności są szybkie przelewy internetowe, a na trzecim miejscu są karty płatnicze.
- BLIK – 72% badanych deklaruje, że kiedykolwiek płaciło w internecie przy pomocy BLIK-a, a 56% odpowiedziało, że wybiera tę płatność regularnie. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, musisz koniecznie, zapewnić kupującym możliwość wybrania BLIK-a.
- Szybkie płatności elektroniczne (szybkie przelewy) – 64% badanych kiedykolwiek skorzystało z tej opcji zakupów online, a 20% twierdzi, że robi tak zakupy regularnie.
- Płatność kartą – 43% badanych utrzymuje, że przynajmniej raz dokonało zakupu przy pomocy tej metody, a 11% twierdzi, że najczęściej właśnie tak pokrywa swoje wydatki online.
Niezależnie od tego, jakie metody płatności online będziesz oferować w swoim sklepie internetowym, te trzy opcje powinny stanowić podstawę. Duży wybór metod płatności ma istotny wpływ na konwersję.
Wpływ dużego wyboru metod płatności na konwersję w sklepie internetowym
Klienci e-commerce i innych stron internetowych pobierających opłaty online coraz częściej dokonują zakupy na swoich urządzeniach mobilnych i finalizują transakcję w swojej aplikacji bankowej. Mają zatem sklep i bank w swoim telefonie, zawsze pod ręką. Sprzedający powinien zatem oferować jak najwięcej możliwości płatności mobilnych, choć BLIK jest najpopularniejszy, to inne metody (w tym portfele elektroniczne czy karty płatnicze) są bardzo często wybierane przez kupujących.
Klient przyzwyczajony do swojej ulubionej metody może zrezygnować z zakupu, jeśli jej nie znajdzie w Twoim sklepie. Może do tego dojść nawet jeśli był na ten zakup zdecydowany. Na polskim rynku e-commerce proces zakupowy dostosowywany jest do preferencji klientów. Dzięki temu sprzedający ma większą szansę sfinalizować transakcję, a kupujący mają poczucie, że zaspokojone zostały ich potrzeby.
Szukasz bramki płatności? Wypełnij formularzNajczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy są systemy płatności, które pozwalają łączyć wszystkie metody na jednej stronie?
Tak, w większości systemów płatniczych możesz skorzystać z większości lub wszystkich możliwych metod płatności.
Czy w różnych grupach docelowych są popularne różne metody płatności?
Tak, według wspomnianego wyżej raportu niektóre metody płatności mają różną popularność w różnych grupach wiekowych. Tym ważniejszy jest obszerny wybór metod na Twojej stronie.
Czy warto oferować w sklepie internetowym płatność za pobraniem?
Tak, ponieważ część klientów wciąż ceni sobie taką formę płatności i dostawy, warto mieć taką opcję, nie powinna być ona jednak mocno eksponowana.
DZIELIMY SIĘ NASZĄ WIEDZĄ
Windykacja — na czym polega?

Płatności Pay-by-link – dlaczego warto je oferować?
Dowiedz się, czym są płatności Pay-by-link – na czym polegają i dlaczego warto je oferować w sklepie internetowym?

Płatności cykliczne jako sposób na regularne wpływy w Twojej firmie
Płatności cykliczne to doskonałe rozwiązanie dla wielu firm działających online i nie tylko. Dowiedz się, jak wprowadzić je u siebie i na czym polegają.

Bramka płatności bez firmy – działalność nierejestrowana w internecie
Prowadzisz lub planujesz prowadzić działalność nierejestrowaną? Możesz skorzystać z bramki płatności, nawet jak nie masz firmy. Zobacz, jak to zrobić.
